Ruim de helft van de organisaties in Nederland heeft een applicatiestrategie, zo blijkt uit onderzoek van myBrand Conclusion onder ruim vijfhonderd IT beslissers en beïnvloeders. Bedrijven met zo’n applicatiestrategie ervaren daar de voordelen van. Vraag is dus waarom de andere organisaties nog niet beschikken over een goede strategie rondom hun softwareapplicaties.
Een applicatiestrategie maakt het ontwikkelen of selecteren van applicaties overzichtelijk en beheersbaar. Het helpt bij het bepalen van welke software nodig is, hoe deze moet worden ontwikkeld of aangekocht en hoe het beheer en onderhoud geregeld zijn. Een goede applicatiestrategie zorgt voor optimale workflows, bevordert efficiëntie, vermindert onnodige uitgaven en minimaliseert technische problemen.
Daarom heeft al 56% van de Nederlandse organisaties zo’n strategie, blijkt uit het onderzoek, dat zich vooral ook richtte op applicatieontwikkeling met low code. Met de strategie bestaan er bijvoorbeeld vaste afspraken over het ontwikkelen van nieuwe applicaties of de standaardprocedure voor beslissingen hierover. Hierdoor krijgen organisaties meer grip op het ontwikkelen en onderhouden van hun IT landschap.
Meest genoemde frustraties over het IT landschap is dat deze te complex, te onderhoudsintensief en te duur is. De frustratie over de onderhoud is veel lager bij organisaties die gebruik maken van een low code platform. Verder blijkt uit het onderzoek dat in 60% van de gevallen de IT afdeling het voortouw neemt bij de aanschaf van nieuwe software.
Lees verder
Meer over low code
Volledig artikel
Download e-boek ‘Aan de slag met low code / no code’
Volledig artikel
Download e-boek ‘Aan de slag met low code / no code’
Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief