Om data zinvol te kunnen gebruiken om je organisatie bijvoorbeeld slagvaardiger, efficiënter of winstgevender te maken, moet je vooraf goed bepalen hoe je omgaat met al jullie data. Dat leg je vast in een datastrategie. Met een datastrategie beschrijf je hoe jullie data management eruit ziet, hoe je omgaat met steeds meer data en hoe de veilige opslag daarvan geregeld is.
Heeft je organisatie nog geen datastrategie, dan wordt het hoog tijd deze te bepalen. Dit zijn vier aandachtspunten bij het ontwikkelen van een goede, solide datastrategie:
Breng de data onder één noemer – Bouw een data fabric die gegevens uit verschillende bronnen integreert, ongeacht hun file format. Met machine learning is de data vervolgens te transformeren om patronen te herkennen en inzichten te genereren.
Stel de data taakgericht beschikbaar – Maak een framework dat medewerkers in staat stelt om gecontroleerd en veilig data te gebruiken. Daardoor hoeven ze niet steeds bij IT aan te kloppen met hun informatieverzoeken. Zo’n framework is idealiter gebaseerd op een set concepten, best practices of richtlijnen voor datagebruik.
Regel de omgang met data – Nieuwe technologieën kunnen de manier waarop medewerkers data genereren en gebruiken veranderen. Denk aan generatieve AI, bijvoorbeeld ChatGPT. Identificeer daarom de behoeften van interne doelgroepen en formuleer richtlijnen voor de omgang met data.
Implementeer de datastrategie – Er staan allerlei wetten op stapel, waaronder de Data Act die richtlijnen stelt voor datagebruik in de Europese Unie. Implementatie van de regelgeving in een datastrategie vraagt om verantwoord classificeren en beheren van data. Daarmee zijn niet alleen boetes te voorkomen, maar ook reputatieschade door onvoldoende bescherming van gevoelige data.
Lees verder
Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief