Artificial intelligence is voor bedrijven inmiddels essentieel om te overleven en biedt de mogelijkheid om flexibel in te spelen op de ontwikkelingen. Volgens Forbes hebben organisaties daarom vorig jaar 62 procent meer uitgegeven aan kunstmatige intelligentie. Maar hoe is AI maximaal te benutten in deze onzekere tijden?
Er zijn een paar manieren om AI succesvol in te zetten. De eerste manier is het in kaart brengen van kansen voor optimalisatie. Denk aan AI voor de optimalisatie van marketinguitgaven, de allocatie van personeel of het terugdringen van de downtime. Ten tweede kan nagegaan worden waar versnelling mogelijk is. Juist in economisch turbulente tijden moet de focus liggen op use cases waarmee organisaties sneller kunnen handelen. Derde manier is vermijden van dubbel werk in AI projecten. Vaak zijn bijvoorbeeld de benodigde data al in eerdere projecten bijeengebracht en opgeschoond of is er herbruikbare code ontwikkeld. Tot slot is het goed om kritisch naar de modellen te kijken. In tijden van disruptie kunnen onder meer de businessbehoeften en de eisen met betrekking tot de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data veranderen.
Meer interessante kennis en informatie
11 belangrijke adviezen over softwareselectie | In dit whitepaper leest u 11 belangrijke adviezen over softwareselectie. Deze helpen u bij het kiezen van de juiste software. Het whitepaper behoort tot eén van de meest gelezen kennisdocumenten van het ICT informatiecentrum. Stappenplan voor succesvolle AI | Artificial Intelligence wordt steeds belangrijker voor de besluitvorming. Wat zijn de stappen om een succesvolle AI systeem op te zetten? |