FlowFabric|
Verouderde applicaties in de IT omgeving van retailers vormen een struikelblok in de digitale transformatie. Iedere vernieuwing wordt hierdoor een steeds grotere uitdaging en de beheerlast neemt alsmaar verder toe. Bovendien gaat de waarde van data verloren als applicaties niet afdelingsoverschrijdend worden ingezet of met elkaar integreren. Procesanalyse is daarom de eerste stap bij digitale transformatie. Digitaal transformeren is het fundament voor verdere innovatie, wat hoog op de agenda staat bij nagenoeg elke retailer.
Van complexiteit naar helderheid
Als doelen van een organisatie veranderen, laat dit ook processen niet onveranderd. In de dynamische retailwereld zijn er steeds meer applicaties bijgekomen om de veranderde processen te ondersteunen, waardoor bij veel retailers een complexe IT omgeving is ontstaan. Met een procesanalyse verkrijgt de retailer helder inzicht in hoe de processen zich verhouden tot het IT landschap. Met name in de onderdelen van het bedrijfsproces waar veel dataverrijking plaatsvindt of waar data vast dreigt te blijven zitten schuilt veel verbeterpotentieel.
Succesfactoren
Het is van belang om data centraal beschikbaar te stellen. Niet alleen product- en voorraadinformatie, maar ook data die voortkomt uit digitale interacties, zoals een online aankoop. Daarnaast mag een bi-modal IT aanpak niet ontbreken. Hierdoor kunnen retailers blijven profiteren van hun robuuste en gedegen maatwerkapplicaties in combinatie met flexibiliteit en wendbaarheid die noodzakelijk is door de komst van nieuwkomers op de markt. Tot slot is het van belang om een Chief Disruption Officer aan te stellen om het innovatievermogen van een organisatie niet alleen op peil te brengen, maar ook te houden. De radar voor innovatiemogelijkheden blijft dan continu ronddraaien.