ICT informatiecentrum|
Self Service BI maakt het niet IT-geschoolde gebruikers steeds makkelijker om zelf dashboards samen te stellen voor het ontsluiten en analyseren van gegevens. Daarmee worden zij veel minder afhankelijk van IT-specialisten. Vooral voor de financiële wereld zal die opkomende trend gevolgen hebben. De accountant staat onder druk. De klant vindt actueel inzicht en adequate forecasting en planning namelijk belangrijker dan standaardrapportages. Daarvoor heeft de accountant gedetailleerde inzichten nodig die hij met Self Service BI kan verkrijgen.
Dat betekent dat de accountant een andere invulling moet geven aan zijn werkzaamheden. Data en data-analyse spelen hierin een cruciale rol. Self Service BI geeft hem de handvatten zonder dat daarvoor uitgebreide IT-kennis nodig is. Waar hij zich in kan onderscheiden is het advies over bedrijfssturing dat hij kan verstrekken naar aanleiding van de nieuw verkregen inzichten via Self Service BI.
Tot deze conclusie kwam Paul Damen van Finext tijdens het ICT Accountancy Jaarcongres, onder meer ook naar aanleiding van het boek ‘Remaining relevant – The future of the accounting profession’ van Rob Nixon. Nagenoeg iedereen (97%) was het met hem eens dat Self Service BI een belangrijke toegevoegde waarde gaat leveren voor de accountant van straks.
Bron: Paul Damen, Finext
Wilt u meer weten over Self Service BI, vraag dan het gratis Self Service BI boek aan van het ICT informatiecentrum.