ICT informatiecentrum|
Is digitale transformatie nu een hype, zoals het Internet of Things en blockchain? Of is het meer? In een blogartikel op AGConnect reageert Zander Colaers van COO Cegeka Groep op een artikel van onderzoeksbureau Gartner over dat topic. Hypes gaan volgens Gartner in de regel door een diep dal, omdat de verwachtingen niet worden waargemaakt. Pas daarna zal alles in een meer realistisch perspectief worden bezien. Dat geldt ook voor digitale transformatie. Volgens Colaers wordt de grote vraag: ‘was dit nou niet te voorzien?’ heel vaak niet gesteld. Dat geldt ook voor (de gevolgen van) de digitale transformatie.
Vijf mythes van digitale transformatie waarin u niet te veel moet geloven
1. Digitale transformatie gebeurt, ook als IT niet volgt
IT is en blijft weliswaar cruciaal bij alle digitale transformatie-initiatieven, maar zorg voor sturing en durf nee te zeggen.
2. Digitale transformatie draait om veel initiatieven (kwantiteit)
Zoals zo vaak gaat het niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. Stel een helder doel, bijpassende strategie en ken vooral de klant.
3. Wij weten wat de klant wil
Denk nooit dat u al weet wat de klant wil. Wat klanten willen, verandert bijna met de dag.
4. Digitale transformatie verschilt per sector
In de kern verschillen digitale organisaties niet zo veel van elkaar. Leer dus van anderen, ook als ze in een andere sector zitten.
5. Risico’s nemen is te vermijden
U moet eerst lopen om te kunnen rennen. En soms valt u weleens. Gewoon opstaan en ervan leren. Neem eens risico, want anders doet een ander het.
Natuurlijk zal niet elk bedrijf in al deze mythes geloven. Maar Colaers ziet ze maar al te vaak, bedrijven die overhaast reageren, bang om de digitale boot te missen. En zonder verder na te denken inhaken op de hype. Ja, dan breken deze mythes u op en belanden we in de ‘trough of disillusionment’. Terwijl we juist zo snel mogelijk via de ‘slope of enlightenment’ naar het ‘plateau of productivity’ willen.
U kunt het hele artikel lezen op AG Connect