Industriële bedrijven zouden zich moeten gedragen als data- of AI bedrijf. De succesvolste bedrijven zijn straks namelijk niet de maakbedrijven met de meest innovatieve producten, maar de bedrijven die het best gebruik maken van inzichten die verkregen worden uit enorme hoeveelheden beschikbare realtime data. Nu daarmee starten is belangrijk, om straks niet te laat te zijn.
Hoewel de wereldeconomie inmiddels voor een groot deel lijkt te draaien om big tech bedrijven, bestaat driekwart van de mondiale economie nog altijd uit de maakindustrie, bouw, logistiek, mijnbouw en gezondheidszorg. Digitalisering in deze sectoren richt zich meestal op het automatiseren van processen of het implementeren van systemen voor ERP, CRM of supply chain management. Op het gebied van data en AI zijn deze sectoren nog minder ver met digitalisering. Terwijl juist op dat terrein veel winst valt te behalen.
In het volledige artikel geeft Venkat Venkatraman, expert in digitale strategie bij de Boston University, voorbeelden van hoe het gebruiken van data en AI bepalend gaat zijn voor het succes van deze traditionele bedrijven. Hij schetst een beeld van de integratie van hard- en software, mensen en machines op het niveau van producten, diensten, systemen en oplossingen. Daarbij gaat het niet alleen over het gebruik van data en AI met betrekking tot producten en processen, maar vooral over hoe data en AI omtrent klanten van invloed zal zijn op de bedrijfssuccessen.
Venkatraman beweert dat wie bij wil blijven, nu omschakelt van maakbedrijf naar een data- en AI bedrijf dat fysieke producten maakt. Zijn advies is dat maakbedrijven nu in actie komen en moeten starten met nadenken en experimenteren, voordat ze straks te laat zijn.
Lees verder
Alles over artificial intelligence op ICT kennishub
Digitale transformatie op ICT kennishub
Volledig artikel
Digitale transformatie op ICT kennishub
Volledig artikel
Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief