Fellowes Brands|
Kantoormedewerkers worden vaker aangesproken op huishoudelijke taken, dan gedrag omtrent vertrouwelijke informatie. Slechts zes procent is het afgelopen jaar aangesproken op onzorgvuldige omgang met vertrouwelijke informatie, terwijl 40 procent weleens papieren documenten laat slingeren. Er was daarentegen wel commentaar op huishoudelijke taken en collegialiteit (21%), zoals het vervangen van de wc-rol en koffie halen voor collega’s.
Geen verantwoordelijkheidsgevoel
Uit het onderzoek blijkt dat niemand de verantwoordelijkheid neemt voor de handhaving van veilige omgang met vertrouwelijke documenten. Werknemers worden het vaakst aangesproken door de directie of leidinggevende (12%), of een directe collega (12%). De officemanager is verantwoordelijk voor vier procent van het commentaar. In de bouwsector, financiële dienstverlening en de zorg wordt kantoorpersoneel het vaakst op de vingers getikt. Bedrijven in de horeca, retail, zakelijke dienstverlening en overheid zijn het minst kritisch.
“Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor de omgang met vertrouwelijke informatie. Met de naderende AVG wordt er veel gesproken over online beveiliging van vertrouwelijke informatie tegen hacks en cybercrime. Papieren documenten worden echter vaak vergeten, want men is zich er niet van bewust dat hier veel gevaar schuilt. Er zijn simpele oplossingen voor slimmere omgang met gevoelige documenten. Zo zou papier versnipperen een vaste gewoonte moeten zijn. Creëer bewustwording onder kantoorpersoneel en spreek hen aan op slordigheid. Anders loopt u het risico slachtoffer te zijn van het volgende datalek-schandaal.” aldus Andrea Cantong, marketing manager bij Fellowes.
Meer informatie, tips en adviezen over internetveiligheid en de omgang met vertrouwelijke informatie leest u op de speciale cyber security pagina van het ICT informatiecentrum. Via onze ICT nieuwsbrief blijft u maandelijks op de hoogte van alle laatste ICT ontwikkelingen.