De persoonlijke ervaring van klanten bepaalt vaak of ze terug komen. Maar het is tijdrovend en kostbaar om hiervoor veel salesmensen op de been te brengen. Sommige taken kun je automatiseren met CRM software, AI en andere tools. Onderscheid in high, low en no touch contactmomenten is hierbij belangrijk.
Bij high touch contactmomenten, bijvoorbeeld bij een grote aankoop, hebben klanten altijd behoefte aan menselijke interactie. Maar automatisering kan dat persoonlijke contact wel ondersteunen. Denk aan tools om een afspraak te maken of om alvast gegevens te leveren die belangrijk zijn voor het gesprek met je klant.
Voor low en no touch contactmomenten is weinig of geen menselijke interactie nodig. Mensen die iets met een relatief lage waarde of prijs willen bestellen bij een webshop hoeven alleen een button aan te klikken als ze een account hebben. Met AI is hiervoor zonder technische kennis een formulier te maken waarop alle klant- en orderinformatie wordt vastgelegd. Die informatie over een order wordt vervolgens geautomatiseerd doorgestuurd naar de back-end systemen die daarna ook de tracking informatie versturen.
Verder kun je met AI low en no touch klantmomenten een persoonlijke tint geven in de vorm van een virtuele assistent waarmee zij kunnen chatten. Een avatar maakt zo’n chatbot nog levensechter. Voor high touch processen zal menselijk contact altijd nodig blijven, maar met hulp van artificial intelligence zijn ook andere vormen van klantcontact te personaliseren én efficiënter in te richten. Dat verlaagt niet alleen de kosten, maar geeft medewerkers ook meer tijd voor klantinteracties.
Lees verder
Alles over het kiezen van CRM software
Oplossingen en leveranciers van CRM oplossingen
Volledige artikel
Oplossingen en leveranciers van CRM oplossingen
Volledige artikel
Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief