ICT informatiecentrum|
Aan informatie geen gebrek. Hoe zorg je er echter voor dat die data ook echt iets oplevert? Renzo Taal, SVP en General Manager van Salesforce in Nederland ziet een aantal ontwikkelingen:
Data moet leiden tot beter inzicht in klant en klantgedrag. In de praktijk is dit echter anders: er zijn zo veel data en communicatiekanalen dat het niet meer te overzien is. Slechts 1 procent van de klantdata wordt geanalyseerd. Dan weet u nog niets.
Het analyseren van grote hoeveelheden data is heel complex. Bovendien is het vaak informatie uit het verleden, dus zonder voorspellende waarde. Dat is echter wat nodig is, plus grotere toegankelijkheid van de (resultaten) van de data-analyses. Slimme analytics bevatten AI en machine learning om de context te bepalen.
Probleem oplossen
Stel u zelf vooraf een aantal vragen: Welk probleem gaan we oplossen met de data-analyse? Welke informatie heb ik waar en wanneer nodig? Wat is relevant voor de klant?
U moet weten waar u heen wilt. Daarom zijn Chief Digital Officers (CDO’s) cruciaal. Zij zetten proactief de nieuwste technologieën in die tegemoetkomen aan de online en offline verwachtingen van klanten en verkoopmedewerkers.
Een goede samenwerking tussen de CEO, CIO en CDO is eveneens cruciaal. Digitale transformatie gaat vooral over hoe u met elkaar en uw klanten omgaat. Die klantreis wordt weer bepaald door de inzet van de juiste technologie en tools. Machine-learning en AI geven u een voorsprong op het gedrag van de klant: u weet wat de klant zoekt, waar hij behoefte aan heeft en langs welk kanaal u hem het best kunt benaderen. Online en offline moeten met elkaar verbonden zijn. Dan is het altijd duidelijk om welke klant het gaat en wat hij zoekt.
Vervolgens is gebruiksgemak voor de klant essentieel. Hoe minder handelingen, hoe groter de kans op (verkoop)succes.
Bron: Renzo Taal