HR heeft vooral zélf baat bij nieuwe systemen - ICTberichten.nl

HR heeft vooral zélf baat bij nieuwe systemen

HR heeft vooral zélf baat bij nieuwe systemen
HRM software biedt krachtige functionaliteit en verbetermogelijkheden voor zowel de HR afdeling als voor medewerkers. Bij een goede implementatie gaan alle functies voor de HR afdeling en de online mogelijkheden voor medewerkers (employee selfservice, ESS) hand in hand. De praktijk laat echter een ander beeld zien. Bij een nieuw HRM systeem kijkt HR vooral naar zichzelf en hoe de nieuwe software met name het werk van de eigen afdeling makkelijker kan maken. De mogelijkheden voor medewerkers krijgen minder aandacht. Dat is althans de conclusie van een Europees onderzoek van SD Works.

Uit de enquête van de HR- en payrolldienstverlener blijkt dat HR nieuwe systemen vooral inzet om de werkdruk van eigen transactionele processen te verminderen. Denk daarbij aan taken als de verloning, tijdregistratie en onkostenvergoeding. Eén op de drie werkgevers vindt het eigen bedrijf digitaal zeer volwassen op dit punt.

Er worden echter nog te weinig op werknemers gerichte oplossingen geboden. Selfservicesystemen, platformen om werknemerservaringen te delen en AI gestuurde digitale assistenten krijgen te weinig aandacht. Ook voor ondersteuning bij werving en selectie is nog vrijwel nergens aandacht. Verbetering is zeker mogelijk, want HR techproviders bieden steeds meer mogelijkheden om de wensen van werknemers te vervullen.

Lees het artikel | Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief

Lees verder

HRM box – Complete informatie over het starten en uitvoeren van HRM software selecties en implementaties
Zes stappen op weg naar succesvolle digitalisering van HR – Veelgelezen artikel
ESS & MSS (HRM software) – Gratis e-boek

HR heeft vooral zelf baat bij nieuwe systemen