ICT informatiecentrum|
Onderzoek van Ictivity onder 500 medewerkers binnen uiteenlopende zorginstellingen laat zien dat bijna de helft (43 procent) van alle zorgverleners ervaring heeft met kritieke situaties die ontstaan door falende ICT-voorzieningen. Bij drie op de tien blijft het zelfs niet bij één keer.
Deze kritieke situaties kunnen flink uiteenlopen: van het toedienen van verkeerde medicatie tot te laat ingrijpen bij noodgevallen.
ICT-oorzaken kritieke situaties
Bij ruim eenderde van de kritieke situaties is de ICT helemaal niet beschikbaar. Bijna 20% geeft aan dat de kritieke situaties ontstaan doordat de juiste cliëntinformatie niet direct voorhanden ligt. Daarnaast geeft bijna 20% aan dat de communicatie tussen de betrokken partijen erg traag is.
Onnodige stress
Het doel is om cliënten vaker en langer thuis te kunnen laten wonen. Dan is goede ICT onontbeerlijk. Niet alleen moet het werken, het moet ook makkelijk werken. Gegevens moeten direct, gemakkelijk en aan de bron inzichtelijk zijn, geregisterd en uitgewisseld kunnen worden. Dat voorkomt onnodige stress.
Bron: Ictivity
Wilt u maandelijks op de hoogte blijven van al het laatste ICT nieuws? Meldt u dan nu aan voor de ICT nieuwsbrief.