Eerst datastrategie, dan AI strategie - ICTberichten.nl

Eerst datastrategie, dan AI strategie

Eerst datastrategie, dan AI strategie
Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning bieden interessante innovatiemogelijkheden voor bedrijven. Dat varieert van voorspellende analyses tot op mensen gelijkende conversatie-interfaces voor bijvoorbeeld klantenservice. Driekwart van de bedrijven is al bezig met het experimenteren met AI technologie. Maar om de mogelijkheden van AI volledig te benutten, is een robuuste datastrategie essentieel. Helaas ontbreekt deze vaak nog. In vier stappen kan je hier toch over beschikken.

Gewoonlijk bestaat meer dan tachtig procent van bedrijfsdata uit ongestructureerde data. Deze data worden vaak in silo’s opgeslagen, waardoor ze weinig of niet benut worden. Na verloop van tijd is deze data bovendien steeds lastiger te lokaliseren. Het integreren van deze ongestructureerde data op één plaats vormt een grote uitdaging voor bedrijven die AI effectief willen inzetten. Het oplossen van dit vraagstuk kan grote voordelen bieden op het gebied van de operatie en de concurrentiepositie. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Analysetools en AI tools toegang geven tot voorheen onzichtbare data (‘dark data’).
  • Een ‘single source of truth’ creëren uit ongestructureerde data.
  • De kwaliteit van besluitvorming verhogen door blinde vlekken te verminderen.
  • Samenwerking, inzicht en efficiëntie binnen de gehele organisatie bevorderen.
  • Het naleven van regelgeving vereenvoudigen.
  • Beheerkosten verlagen door verouderde bestandssystemen onnodig te maken.

Om dit goed aan te pakken zijn vier acties nodig. Hiermee komt alle data beschikbaar die nodig is om op de mogelijkheden van AI optimaal te kunnen benutten. In het volledige artikel worden deze verder toegelicht.

Lees verder