Het beheer van cloudbudgetten bij de digitale transitie is complex. Dat komt onder meer omdat facturen van een cloudprovider zelden gespecifieerd zijn in termen van applicatie, afdeling of kostenplaats. Dat maakt het lastig om te achterhalen aan welke organisatieonderdelen en doeleinden het geld wordt besteed. Spreiding van workloads over meerdere cloudproviders (zoals Azure, AWS en Google) compliceert het financieel beheer. Ook de elasticiteit van de cloud is een uitdaging, omdat dit het moeilijker maakt om uitgaven te voorspellen. Hier de drie stappen om meer grip te krijgen.
-
Stap 1 – Optimaliseer de abonnementen
Denk daarbij aan het consolideren van abonnementen die bij verschillende cloudproviders zijn afgesloten om volumekorting te creëren, of aan het omschakelen naar een ander betaalplan.
Stap 2 – Creëer meer inzicht in de clouduitgaven
Dat kan door het oormerken (taggen) van individuele resources naar provider, applicatie, kostenplaats, etc. Zo zijn assets te categoriseren en dat geeft zicht op de besteding van het budget.
Stap 3 – Rightsize de cloud assets
Data over het daadwerkelijke gebruik van cloud resources geven zicht op de gebruikspatronen. Daardoor is na te gaan waar en hoe resources efficiënter ingezet kunnen worden. Die inzichten zijn te vertalen naar concrete verbeteracties.
Komt een CEO bij de IT-dokter Een ‘must read’ voor iedereen die (mee)beslist over nieuwe bedrijfssoftware (Gratis boek)
Backup in de cloud vaak ‘vergeten’ (Artikel)
Een derde van de cloudinvesteringen levert niets op (Artikel)
Alle berichten over cloud
Gratis voor u beschikbaar:
Bedrijfssoftware box (voor selectie van ERP, CRM, HRM, DMS, TMS, BI oplossingen)
Ook interessant
Alle gratis boeken (ICTboekensite.nl)
Alle whitepapers (ICTwhitepapers.nl)