De helft van de bedrijven heeft geen volledige toegang tot interne data. Dat werpt barrières op om zakelijk voordeel uit de beschikbare data te halen. Alleen met een goede datastrategie is dat wel te realiseren. Maar vaak zit daar het probleem: die is er niet.
Slechts 6% van de bedrijven heeft een datastrategie uitgedacht die aantoonbare zakelijke voordelen oplevert. Dat blijkt uit onderzoek van datacloudbedrijf Snowflake. Het eerste probleem is dat de helft geen volledige toegang heeft tot de eigen data. Verder is het uitwisselen van data bij 55% niet (goed) mogelijk. Daarnaast gebruikt ruim de helft de data niet of nauwelijks om zakelijke beslissingen te onderbouwen en strategische zakelijke doelen te behalen. Tot slot benut maar vier op de tien bedrijven de data om risico’s te identificeren en fraude binnen het bedrijf te voorkomen.
Bedrijven die het slechtst scoren op deze gebieden werken met verouderde systemen die op locatie (on premise) zijn opgesteld. Bovendien mist de bedrijfsleiding kennis en vaardigheden om een datastrategie te ontwikkelen en te implementeren.
Lees het artikel | Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief
Lees verder
DATA box – Alles over het vinden, selecteren en implementeren van data oplossingen
Datagedreven organisatie worden, 4 aanbevelingen – Veelgelezen artikel
Meer over data en datagedreven werken – Sectie op ICTinformatiecentrum.nl
Datagedreven organisatie worden, 4 aanbevelingen – Veelgelezen artikel
Meer over data en datagedreven werken – Sectie op ICTinformatiecentrum.nl