De toepasbaarheid van Artificial Intelligence groeit explosief. Maar de intelligentie van een AI systeem valt of staat met de gebruikte data. Dat trekt een zware wissel op de datakwaliteit.
Veel systemen voor Artificial Intelligence zijn een black box. Als je niet weet hoe het algoritme gegevens gebruikt, kan dat leiden tot discriminerende chatbots en aanvraagprocessen. De meeste AI methoden werken prima met gestructureerde gegevens, maar minder goed met (ongestructureerde) tekst en afbeeldingen. Bedrijven moeten op AI gebaseerde beoordelingen en beslissingen dan ook zorgvuldig bekijken en kritisch controleren. Transparantie en nauwkeurigheid zijn bij het gebruik van AI methoden niet alleen belangrijk met het oog op gegevensbescherming en imago. Manco’s kunnen ook leiden tot foutieve zakelijke beslissingen. Om dat te voorkomen is een uniform content services platform nodig, waarop systemen voor enterprise content management (ECM) en business process management (BPM) zijn geïntegreerd en het metadata consistent wordt beheerd.
Suggesties om verder te lezen:
Over oplossingen voor het beheer van data in uw organisatie
Data management boeken (Gratis e-boeken)
Standaards voor Artificial Intelligence op komst (Artikel)
Alle berichten over data management
Gratis voor u beschikbaar:
Bedrijfssoftware box (voor selectie van ERP, CRM, HRM, DMS, TMS, BI oplossingen)
Ook interessant
Alle gratis boeken (ICTboekensite.nl)
Alle whitepapers (ICTwhitepapers.nl)