Artificial intelligence krijgt in razend tempo steeds meer waardevolle toepassingen binnen standaard IT oplossingen. En dan gaat het niet over ChatGPT, waar iedereen inmiddels over hoort of ervaring mee opdoet, maar over bijvoorbeeld uw ERP systeem. Daarbij kan de rol van AI veel groter zijn dan alleen het interactief genereren van content.
De basis van artificial intelligence is het doorzoeken van grote hoeveelheden data, het herkennen van patronen daarin en het presenteren van de bevindingen in de door u gewenste vorm. Dat kan ook met de data in uw ERP systeem. De toepassingen van AI met ERP data zijn legio. Denk aan fraudedetectie, kwaliteitscontroles of een toepassing die facturen bij binnenkomst herkent en ze met de juiste gegevens in uw systeem inboekt.
Ook kan AI patronen voor marktsegmentatie in een ERP database vinden en gebruikerservaringen personaliseren. Denk bij dat laatste aan een toepassing die signaleert welke opties een klant altijd kiest bij een bepaald product. Daarnaast is AI ook inzetbaar om chatbots te verbeteren. Een voorbeeld daarvan is dat tijdens het contact met een klant een chatbot alle berichten en facturen raadpleegt en kan verwerken in de chat.
AI kan ook toegepast worden om allerlei omslachtige of routinematige processen over te nemen. En het kan u in de toekomst – net als ChatGPT – in staat stellen om op een natuurlijke manier met uw ERP systeem te communiceren. Dan kunt u gewoon vragen om een omzetrapport van een bepaalde groep klanten of om te voorspellen wat een klant gaat bestellen op basis van diens aankoopgeschiedenis.
Uiteraard stelt dit soort toepassingen hoge eisen aan de kwaliteit en toegankelijkheid van data. Kan de datakwaliteit worden gegarandeerd, dan gaat de toepassing van AI voor uw ERP oplossingen een grote rol spelen in het gebruik van deze belangrijkste bedrijfssoftware.
Lees verder
Vijf tips bij het toepassen van AI
Volledige artikel
Toekomstvisie op AI
Volledige artikel
Toekomstvisie op AI
Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief