Vrijwel elk zichzelf respecterend bedrijf is bezig met een digitale transformatie. Helaas blijken de resultaten vaak tegen te vallen en loopt elk bedrijf risico’s bij het transformatieproces. Dit zijn de grootste valkuilen.
- Het totaaloverzicht verdwijnt, omdat de focus van het proces komt te liggen op een specifieke technologie of het oplossen van een bepaald probleem.
- De klant staat niet centraal als de transformatie alleen is gericht op het vereenvoudigen van werkprocessen voor medewerkers.
- Sleutelfiguren hebben te weinig commitment, bijvoorbeeld omdat de transformatie tot het ontslag van mensen in hun team zal gaan leiden.
- De bedrijfscultuur vormt een bottleneck, omdat de neuzen niet in de richting van de transformatie staan en sommige medewerkers de hakken in het zand zetten.
- Er is geen overkoepelend plan voor het inzetten van tools en technologieën, waardoor een ‘spaghetti-configuratie’ die data uitwisseling bemoeilijkt.
- Er wordt alleen geïnvesteerd in technologie en niet in het opleiden, begeleiden en aantrekken van personeel dat de transformatie vorm moet geven.
- Er is te weinig oog voor gebruiksgemak, waardoor processen na de transformatie ingewikkelder worden en data niet om te zetten is in bruikbare beslisinformatie.
- De privacy en security zijn onvoldoende gewaarborgd, waardoor klantgegevens op straat kunnen komen te liggen, met hoge boetes als gevolg.
Lees verder
Meer interessante kennis en informatie
Bedrijfsvoering veranderen | Met digitale transformatie kunt u uw bedrijfsvoering veranderen. In dit gratis e-boek leest u wat digitale transformatie is en hoe u dit kunt inzetten in uw organisatie. Zo slaagt uw digitale transformatie wel | Projecten op het gebied van digitale transformatie lopen vaak vertraging op, ze kosten teveel en het resultaat valt tegen. Hoe verhoogt u de slagingskans voor uw project? |