Bedrijven die vraag en aanbod met innovatieve technologie samenbrengen, zijn bezig de keten van voor naar achter op te eten. Kan ICT de logistieke sector helpen om zich daartegen te wapenen?
Niet alleen bedrijven als Amazon, maar ook webwinkels in Nederland zoals bijvoorbeeld Bol.com betreden de logistieke markt. Daardoor kunnen ze sneller, slimmer en goedkoper transporteren. Denk aan AliExpress, dat onlangs een compleet vliegveld in Spanje heeft overgenomen. Hoe kan de logistieke sector een vuist maken tegen deze kapitaalkrachtige en innovatieve spelers?
Luister naar de millenials
Jarell Habets en Patrick Kerssemakers halen in dat verband hard uit naar de sector én de IT industrie. Ze zijn de oprichters van Shypple – de zelfbenoemde ‘booking.com van de zeevracht’ – dat in een paar jaar tijd is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Habets stelt dat de sector bezig is met het uitbouwen van legacy-systemen in plaats van incrementeel te innoveren. Er wordt nog steeds vooral gecommuniceerd via e-mail en Excel en nog nauwelijks via webapplicaties. Merkwaardig, want een groot deel van de kosten zit niet in het fysieke vervoer, maar in de administratieve afhandeling van documenten. Het advies van Kerssemakers: luister naar de millennials. Trek ‘tech-savvy’ mensen aan: slimme techneuten en veranderingsgezinde medewerkers. Logistieke dienstverleners houden vaak vast aan wat ze kennen en ze krijgen ondersteuning van grote ERP partijen die hun geld verdienen met het voortborduren op traditionele systemen. Omgekeerd zijn met innovatieve systemen enorme kostenbesparingen mogelijk. Bedrijven kunnen op termijn 25 tot 30 procent op de transportkosten besparen.
Suggesties om verder te lezen:
TMS software – Alles over de selectie en implementatie van een transport management system
Gratis (e-)boeken over logistieke oplossingen – Gratis kennis voor betere ICT beslissingen
Einde van supply chain management nabij? (Artikel)
Alle berichten over logistiek