Het beste CRM systeem - ICTberichten.nl

Het beste CRM systeem

Het beste CRM systeem
Wie een CRM systeem zoekt tussen de CRM oplossingen op ICTleveranciers.nl, ziet een divers aanbod van gerenommeerde leveranciers. Allemaal oplossingen die zich al ruimschoots bewezen hebben en die je sales en marketing ongetwijfeld naar een hoger niveau kunnen tillen. Maar daarmee is nog niet bepaald welke CRM software het best past bij jullie commerciële processen.

Om die beste oplossing te kunnen vinden is er een aantal stappen die je kunt volgen. Een compleet plan van aanpak van je CRM project vind je via de CRM box.

  • Stap 1: Definieer je behoeften – Stel vast wat je wilt bereiken met het CRM systeem. Gaat het je om het verbeteren van de customer service? Wil je verkoopprocessen stroomlijnen, jullie marketing automatiseren? Bepaal wat je echt nodig hebt.
  • Stap 2: Onderzoek de mogelijkheden – Kijk naar de meest gebruikte CRM systemen en de oplossingen van de belangrijkste leveranciers. Onderzoek of er specifieke oplossingen voor jouw branche of bedrijfsprocessen zijn. Bekijk recensies, lees commentaren van gebruikers en vraag collega-ondernemers naar hun ervaringen.
  • Stap 3: Vraag een demo versie aan – Bijna alle CRM systemen kan je tijdelijk testen. Vraag een gratis proefaccount aan en ervaar de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van het systeem dat je overweegt.
  • Stap 4: Vergelijk prijsmodellen – De tarieven voor de diverse CRM systemen verschillen soms flink. Onderzoek wat die verschillen verklaart. Vergelijk niet alleen de maandelijks terugkerende kosten, maar houd ook rekening met de totale ‘costs of ownership’ inclusief de kosten van implementatie, aanpassingen en onderhoud.
  • Stap 5: Check de integratiemogelijkheden – Kijk hoe je het CRM systeem kan koppelen met andere systemen. Data moet eenvoudig uitgewisseld kunnen worden. Kijk vooral ook naar integratiemogelijkheden met e-mail platforms, sociale media en bijvoorbeeld ERP systemen.
  • Stap 6: Beoordeel de schaalbaarheid – Een goed CRM systeem moet mee kunnen groeien met de ontwikkelingen in je bedrijf. Kijk naar de flexibiliteit daarvan en de mogelijkheden om functionaliteit of gebruikers bij of af te schakelen als behoeften veranderen.
  • Stap 7: Check service en support – Zorg ervoor dat je er niet alleen voor komt te staan als je hulp nodig hebt of als er een storing is. Praktische en technische ondersteuning zijn essentieel. Controleer of een leverancier je die ook biedt.
  • Stap 8: Neem een besluit – Daarvoor maak je eerst nog een shortlist en evalueer je de resultaten van je onderzoek. Je kijkt goed naar de gevonden voor- en nadelen en neemt uiteindelijk een goed overwogen besluit.

Lees verder

Vaker dit soort berichten lezen? Meld je aan voor de ICT nieuwsbrief